„Este un moment foarte bun în care ministrul muncii să explice motivele pentru care unele reforme din PNRR au intrat în impas”, spune deputatul PNL Raluca Turcan, în timpul dezbaterii moţiunii simple „Marius Budăi – ministrul salvării pensiilor speciale”.
„Trebuie să spunem din capul locului că obiectivele asumate de România prin PNRR nu sunt nici o sperietoare şi nici vreo hachiţă a Uniunii Europene, ci un ansamblu de reforme şi restructurări de care noi avem nevoie. Când spun noi mă gândesc la pensionarii din sistemul public de pensii, care au muncit şi au contribuit peste 30 de ani, dar au pensii diferite între ei şi apropiate ca valoare de indemnizaţia socială, mă gândesc la salariaţi din sistemul public, un sistem tot mai inechitabil şi nestimulativ, în care un profesor bine pregătit câştigă nemeritat de puţin, chiar mai puţin decât un muncitor necalificat, mă gândesc la persoanele vulnerabile şi la vârstinicii singuri, pentru care statul român nu asigură servicii publice adaptate şi de calitate, demne de un stat membru al Uniunii Europene, mă gândesc la cei aproape 6 milioane de angajaţi care muncesc şi se simt tot mai apăsaţi de povara fiscală aplicată asupra salariilor, mă gândesc la nemulţumirea profundă din societate, determinată de faptul că actuala clasă politică nu a făcut posibilă generalizarea principiului contributivităţii în sistemul public de pensii şi mă gândesc la oamenii care îşi doresc ca atunci când aud vorbindu-se despre faptul că România are creştere economică, să resimtă acest lucru şi în buzunar, în mod real, nu doar prin creşterea preţurilor la raft, a ratelor la bănci şi a costurilor vieţii”, spune raluca Turcan.
Ea afirmă, referindu-se la PNRR, că soluţii pentru impasul în care au intrat unele reforme există.
„Pe scurt, statul român are nevoie de o modernizare rapidă, onestă şi ireversibilă. Cei care gestionează acest proces de modernizare au şansa să intre în istorie ca reformatori! Însă, dacă eşuează, pot fi numiţi drept politicieni care au ratat cea mai bună fereastră de oportunitate pentru modernizarea marilor sisteme publice din România. În ceea ce priveşte aşa-numitele pensii speciale, recunosc că şi pe mine m-a intrigat faptul că, după ce Ministerul muncii a plătit anul trecut o consultanţă costisitoare, a fost transmis în Parlament un proiect fără impact bugetar calculat şi într-o variantă mult mai slabă decât cea pe care am lăsat-o la minister, elaborată de funcţionarii publici din minister, fără consultanţă externă. Din punctul nostru de vedere un proiect care să rezolve problema socială generată de pensiile speciale trebuie să răspundă la următoarele cerinţe – să fie agreat cu categorii profesionale vizate pentru a nu depopula sisteme vitale, să fie constituţional, ceea ce ar presupune ca varianta agreată, după negocieri reale şi nu simulate cu magistraţii, să fie extrapolată la celelalte categorii să nu creeze noi categorii de beneficiari de pensii speciale şi să scoateţi sistemul de apărare şi de ordine publică din categoria pensiilor speciale pentru că militarii au pensii ocupaţionale, propriul sistem de contributivitate şi de plată a pensiilor.