BUCURESTI | Scris de News.ro | astăzi, 19:41
Asociaţia Pro Infrastructură vorbeşte, joi, despre carenţele sistemului feroviar românesc, comparând accidentul de tren din judeţul Teleorman cu cel din Grecia. Reprezentanţii ONG-ului arată că mecanicii de locomotive obişnuiesc să dezactiveze sistemul de oprire automată al CFR care, oricum, datează de peste 60 de ani, iar unii mecanici vin la serviciu după ce au consumat alcool. Pro Infrastructură precizează că, pentru carenţele în pregătirea mecanicilor, directorul CFR Călători ar trebui demis.
Asociaţia Pro Infrastructură arată, joi, într-o postare pe Facebook, că România, spre deosebire de Grecia, are un sistem de autostop pe locomotive, chiar dacă acesta este învechit.
”Accidentul feroviar de la Roşiori: diferenţe şi asemănări cu Grecia. Plus explicaţii despre siguranţa feroviară şi demiterea şefului CFR Călători. Spre deosebire de Grecia, CFR are un sistem de autostop funcţional chiar şi pe liniile aflate în proces de modernizare. Asta e bine pentru că reconstrucţia unui tronson poate dura şi un deceniu (ca în Grecia). Din păcate, sistemul german de oprire automată al CFR datează din 1960 şi îi lipsesc funcţii la care ne-am aştepta în secolul XXI. I-am văzut limitele (şi) la accidentul de la Roşiori: poate fi dezactivat de mecanici la orice viteză, iar dacă trenul din faţă este aproape de semnal, frânarea indusă de autostop poate fi tardivă. Nefiind digital, sistemul din cale nu transmite coduri de diagnostic în cazul unei defecţiuni”, precizează Pro Infrastructură.
Conform sursei citate, ”la fel ca Grecia, la insistenţele Comisiei Europene, CFR se chinuie să implementeze un sistem contemporan de oprire automată şi control continuu al vitezei numit ETCS (European Train Control System), componenta principală din ERTMS (European Rail Traffic Management System)”.
”Este pe undeva de înţeles, deoarece mare parte din infrastructură este în pragul colapsului. În loc ca sistemele să rezerve automat segmentul de linie pentru fiecare tren, defecţiunile liniilor, macazurilor şi instalaţiilor duc la operare manuală, ca în Grecia, adică la eroare umană şi accidente. Aşa s-au produs cele mai tragice ciocniri pe reţeaua CFR: Bucerdea (1968) şi Ormeniş (1990)”, se mai precizează în postare.
Pro Infrastructură menţionează şi alte accidente ce au avut loc pe căile ferate din România, din cauza unor defecţiuni.
”În 2019, la Ploieşti, coliziunea frontală a unui tren de călători a avut loc din lipsa instalaţiilor automate pe firul respectiv combinată cu neclarităţi în comunicarea radio (manuală). În septembrie 2022, pe relaţia Pajura-Mogoşoaia, din cauza defectării unui releu al unei instalaţii demult depăşite moral, s-a trecut „pe manual”, iar rezultatul a fost că două trenuri de călători au fost la un pas de ciocnire frontală”, se mai arată în document.
Transportul feroviar este cenuşăreasa politicienilor, spune Pro Infrastructură, care se referă şi la comunicarea iresponsabilă a CFR Călători, după accidentul de la Roşiori.
”Transportul feroviar este cenuşăreasa politicienilor, de unde şi tăcerea ministrului Grindeanu care s-a mulţumit doar să-i ceară public (prin consilierul de imagine, fireşte) şefului CFR Călători să iasă la declaraţii,