Curtea Constituţională a respins joi, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de grupul parlamentar al USR şi de cătredeputaţi neafiliaţi şi a constatat că dispoziţiile Legii privind reglementarea modalităţii de raportare a stocurilor la produsele agricole şi alimentare sunt constituţionale în raport de criticile formulate.
„În esenţă, Curtea a reţinut că nu are competenţa să exercite un control de constituţionalitate asupra modului de redactare a expunerii de motive concepute de deputaţi, senatori sau Guvern, deoarece controlul de constituţionalitate vizează legea, şi nu opţiuni, dorinţe sau intenţii cuprinse în expunerea de motive a legii. Textul art. 5 alin. (1) din legea criticată – care prevede că nerespectarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1), respectiv neîndeplinirea obligaţiei furnizării de date statistice de evidenţă a stocurilor de produse agricole şi alimentare, o singură dată pe lună, până în data de 15 a lunii pentru luna precedentă, către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă – întruneşte condiţiile de claritate, precizie, previzibilitate şi accesibilitate circumscrise principiului legalităţii prevăzut de dispoziţiile art.1 alin. (5) din Constituţie”, arată comunicatul de presă al CCR.
De asemenea, reglementarea modalităţii prin care va fi realizată aplicarea măsurilor de centralizare a stocurilor de produse agricole şi alimentare şi, cu atât mai mult, stabilirea structurilor din cadrul ministerului însărcinate cu efectuarea centralizării constituie aspecte care nu ţin de reglementarea primară, ci de cea secundară, prin acte administrative normative date în executarea legii, mai arată sursa citată.
„Astfel, potrivit art. 7 din legea criticată, în termen de 90 de zile de la data intrării sale în vigoare, Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerului Finanţelor va aproba prin hotărâre, normele metodologice de aplicare a prevederilor legii. Totodată, legea criticată nu contravine libertăţii economice, deoarece aceasta se exercită în condiţiile legii, astfel cum stabileşte norma constituţională invocată, reglementarea modalităţii de raportare a stocurilor la produsele agricole şi alimentare constituind un obiectiv de interes general”, mai argumentează CCR.
Decizia Curţii este definitivă şi general obligatorie.
Pe 15 februarie, USR şi Forţa Dreptei au atacat, miercuri, la CCR această lege.
Potrivit unui comunicat de presă al USR, obligaţia acestor raportări va permite grupurilor de interese conectate la instituţiile statului să intre în posesia unor informaţii cu caracter de secret comercial şi să facă averi, prin speculă şi manipularea preţurilor, în timp ce producătorii români îşi vor pierde puterea de negociere, atrag atenţia reprezentanţii USR.
„PNL şi PSD sunt la un pas de instituirea rechiziţiilor la preţ fix – dar nu pentru stat, ci pentru samsari. Ce s-ar întâmpla dacă doar băieţii deştepţi ar şti câte cereale se consumă în România? Care sunt stocurile de produse şi unde sunt localizate acestea? Cât de vechi sunt? Băiatul la costum, cu maşină de lux, care va sosi la poarta fermei, va şti ce cantităţi are agricultorul în silozuri, de când le are şi când trebuie să le vândă. Îi va stabili producătorului preţul şi condiţiile de achiziţie.