Ne mai pasă de filme când la două ore jumate de zbor se desfășoară un război atroce? Nu poți sta cu ochii pe știri toată ziua, psihologii vorbesc despre anxietatea provocată de expunerea îndelungată la știri catastrofice. Dar nici să te refugiezi în comedii romantice nu e soluția. Din bogata selecție a Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest (www.filmedefestival.ro), care se desfășoară în Capitală între 20 și 29 octombrie (dar și în alte trei orașe), am ales câteva titluri care ne pot fi de folos în aceste zile.
O baladă veselă și tristă de Aki Kaurismäki
Din „Fallen Leaves” (pe care Bad Unicorn îl va distribui din 1 decembrie 2023 sub titlul „Frunze căzătoare”) putem lua încrederea că iubirea are forța de a ne deturna de la o realitate deprimantă. Povestea de dragoste dintre un bărbat alcoolic și o angajată a unui supermarket se leagă pe fundalul războiului din Ucraina. Acțiunea se petrece în Helsinki, unde buletinele de știri curg ca un bâzâit de fond pe sub existențele eroilor.
Viața lor nu e fericită, deși trăiesc în capitalism și războiul pare departe. „Libertatea” lor nu face decât să le sporească izolarea pe care încearcă să o combată mergând la cinema sau la cârciumă, unde beau (cazul lui) fără măsură.
Recomandări
De ce e vitală întrebarea care frământă societatea ucraineană: Kievul e dator Occidentului pentru sprijin sau Vestul e dator ucrainenilor pentru lupta lor?
Ca în toate filmele lui Kaurismäki, personajele plutesc ca niște insule în supa vieții, atrăgându-se cu greu, dar comunicând fără cuvinte atunci când asta se întâmplă.
Asumându-și rolul demiurgului malițios (dar cinefil), cineastul pune piedici succesive în calea fericirii acestor suflete rătăcite, făcându-ne cu fiecare scenă să ținem tot mai mult cu eroii și să le facem galerie de pe margine.
Umorul nostalgic și blând al acestui film distins la Cannes 2023 cu Premiul Juriului vine din filosofia pe care Kaurismäki a cultivat-o în toate filmele sale: poți găsi alinare în tristețe așa cum supa e uneori atât de fierbinte, încât pare rece.
Când fiecare își vede de treaba lui
„The Zone of Interest”, de Jonathan Glazer, care a luat Grand Prix la Cannes 2023 și care nu are încă distribuție în România, ne poate convinge că indiferența față de rău înseamnă complicitate la rău.
Filmul, care pleacă de la romanul omonim al lui Martin Amis, prezintă tablouri din viața familiei comandantului lagărului de la Auschwitz, care locuiește chiar lângă lagăr, dar fără a arăta nicio imagine cu lagărul sau deținuții.
Nu lagărul e important pentru Glazer (nu vezi prizonieri sau cadavre), ci reședința temporară a comandantului, a cărui soție (Sandra Hüller), când soțul e la serviciu, își face de lucru prin casă, dă ordine slujnicelor sau se ocupă de grădină și copii.
Recomandări
Șefii companiei publice cu palmieri din sectorul lui Negoiță cer triplarea indemnizației membrilor CA la 7.500 lei net pe lună
Aproape tot filmul se petrece în acest spațiu închis,